Vijf Redenen Waarom De Dynamoriem Piept Na Vervanging:

Heeft u onlangs uw dynamoriem vervangen en maakt deze een piepend geluid? Dit kan erg frustrerend zijn! De riem trekt meerdere katrollen voor de motor van uw auto. Vraagt u zich af waardoor uw dynamoriem piept na vervanging? Het piepende geluid van de dynamoriem kan door een aantal dingen worden veroorzaakt.

De meeste gevallen zijn te wijten aan een defecte kronkelige riem. Een defecte hydraulische riemspanner of veerbelaste spanrol kan dit probleem ook veroorzaken.

Top 5 Redenen Waarom Uw Dynamoriem Piept Na Vervanging

Hieronder vindt u enkele redenen waarom uw dynamoriem na vervanging een piepend, wervelend geluid kan maken.

1. Defecte hydraulische riemspanner

Bij bepaalde auto’s houdt een hydraulische riemspanner de aandrijfriem op zijn plaats. De spanner werkt als een veerbelaste spanner en wordt aangestuurd met een schokdemper. De dynamoriem van de auto kan gaan piepen als de hydraulische riemspanner defect raakt, vooral als u draait. De piepjes komen het meest voor als de motor niet draait. Dit type spanrol is te vinden in Toyota Corollas en Toyota matrix.

Oplossing: Als de hydraulische riemspanner niet goed werkt, los of te strak zit, moet u deze eerst inspecteren om met de reparatie te beginnen. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het vervangen of repareren van de hydraulische riemspanner. Anders kan dit ernstige schade aan uw motor veroorzaken. Hier is een video-tutorial om u te helpen de riemspanner te repareren:

2. Defecte veerbelaste spanner

Zoals we al vermeldden, wordt de veerbelaste spanrol aangedreven door een sterke veer. Deze spanner stelt de dynamoriem af terwijl de auto rijdt. De spanrol kan heen en weer bewegen als de veer in de veerbelaste spanner versleten raakt. Als dit gebeurt, zal ofwel de dynamoriem periodiek loskomen of u een piepend geluid horen.

Oplossing: de veerbelaste spanner is mogelijk defect geraakt. In dit geval moet u alles vervangen. De riemspanning moet op het juiste niveau worden afgesteld. Als deze te strak zit, moet u de riemspanner losser maken. Hier leest u hoe u de spanning in de veerbelaste spanrol kunt aanpassen:

3. Spanlager of spanrol werkt niet goed

In het geval van bepaalde auto’s houden sommige rollen niets vast als u de ventilatorriem hebt verwijderd. Deze staan bekend als spanlagers. Deze worden ook wel spanrollen genoemd. Ze worden meestal aangetroffen in voertuigen met een enkele grote riem. Spanlagers zorgen ervoor dat de riem correct draait. Als de kleine lagers in de spanpoelies het begeven, kunt u een piepend of zoemend geluid krijgen. Deze ruis kan moeilijk te detecteren zijn en is misschien niet gemakkelijk te lokaliseren.

Oplossing: U moet het spanrollager of de spanpoelie vervangen als deze defect is. Deze stappen zijn eenvoudig. Verwijder eerst de riem van de spanpoelie. Installeer vervolgens de riem opnieuw.

4. Uitlijning Van Riem En Katrol

Een aandrijfriem verbindt meerdere trekkers met uw auto. Bijna elk onderdeel van uw auto heeft een riemaandrijving. Een dynamo is verbonden met de motorpoelie door een kronkelige riem. Hierdoor kunnen de dynamo en andere riemaangedreven componenten samen bewegen. Dus als de riem of poelie niet goed is uitgelijnd, kan de dynamoriem nog steeds piepen, zelfs na vervanging. Dit betekent dat de riemgroeven niet goed zijn uitgelijnd met de poeliegroeven.

Oplossing: Om de verkeerde uitlijning van de riem en de poelie te verhelpen, zoekt u eerst de spanningsafstelbout en draait u deze los. Draai nu de poelie naar binnen om de spanning te verminderen (of naar buiten, afhankelijk van de situatie). Beweeg vervolgens de riem naar voren en draai de poelie naar binnen zodat u de juiste spanning heeft. Als u eenmaal de juiste hoeveelheid spanning hebt gekregen, draait u uw afstelbout voor de spanning vast.

5. Defecte Riem

Mogelijk moet u de dynamoriem vervangen door iets van mindere kwaliteit. Dit kan ertoe leiden dat het niet sterk genoeg is om alle katrollen aan te drijven. Het kan zijn dat sommige poelies vast komen te zitten of dat de riem te veel kracht uitoefent. Dit veroorzaakt een piepend of zoemend geluid. De nieuw vervangen riem is mogelijk te los of te strak, wat tot dit probleem leidt.

Oplossing: Als u een goedkope en kwalitatief slechte dynamo-snaarriem hebt gebruikt die niet goed in uw auto kan lopen, moet u deze opnieuw vervangen door een goede. Hier leest u hoe u een dynamoriem vervangt.

Diagnose En Herstel Van Het Piepen Van De Dynamoriem Na Vervanging

Bepaal eerst de bron van het geluid. Volg de onderstaande stappen om de oorzaak van het geluid te achterhalen:

Stap 1. Zet de motor af en inspecteer de ventilator om te controleren of de dynamoriem te strak, los of versleten is.

Stap 2 Spuit water of WD40 op de motor terwijl deze nog piept. Controleer of het geluid is gestopt. Als het piepen aanhoudt, is het waarschijnlijk dat de spanrol of poelie defect is. Een verkeerde uitlijning van de riem of poelie kan ook een probleem zijn.

Stap 3. Onderzoek nu de riemspanner en poelies om er zeker van te zijn dat ze recht zijn.
Controleer vervolgens de aandrijfriem wanneer de motor is uitgeschakeld. Let op of het zijwaarts of recht loopt.

Stap 4. Als u nog steeds niet kunt detecteren waar het piepende geluid precies vandaan komt, zet dan de motor af en verwijder de dynamoriem. Onderzoek de riem zorgvuldig op eventuele markeringen. Als er te veel markeringen op staan, geeft dit aan dat de dynamoriem toch weer vervangen moet worden.

Stap 5 Controleer of de katrollen niet te vaak spelen om te bepalen of ze een probleem hebben.
Zodra u het probleem heeft vastgesteld, vervangt of repareert u het onderdeel.

Laatste Gedachten

Dit artikel helpt je het probleem op te lossen als je geïrriteerd en beschaamd bent door het harde, piepende geluid dat uit je dynamoriem komt nadat deze is vervangen. In dit artikel worden de meest voorkomende redenen voor het geluid van de dynamoriem na vervanging uitgelegd. Bovendien biedt het ook verschillende manieren om deze problemen op te lossen. Dit artikel had u moeten helpen het piepgeluid van uw dynamoriem te verwijderen nadat deze was vervangen.