Brandstofafstelling Op Lange Termijn Blijft Op 0

Als u midden in een routinecontrole van uw auto zat en merkt dat uw brandstofverbruik op de lange termijn op 0, of 0,0% blijft, heeft u gelijk als u denkt dat hier iets mis mee is.

Uw brandstofafkortingen op lange termijn lezen of blijven niet op 0 vanwege een of meer van de volgende redenen:

  • U hebt uw ECU niet gereset
  • Je hebt niet meer dan 50 mijl gereden
  • Defecte O2-sensor
  • Defecte scannertool

Nog een opmerking, als u op zoek bent naar een brandstofstabilisator voor een kleine motor, bekijk dan hier ons speciale artikel.

Wat Is Brandstofafwerking?

Het is belangrijk om te weten wat brandstofafwerkingen zijn voordat u probeert problemen met het brandstofsysteem van uw voertuig te diagnosticeren.

Uw benzinemotor draait op iets dat een stoichiometrisch lucht/brandstofmengsel wordt genoemd. Dit betekent in feite dat uw benzinemotor altijd een wisselende hoeveelheid brandstof en lucht heeft. Omdat de motor van een auto soms meer en soms minder brandstof nodig heeft, probeert de elektronische regeleenheid te onderhandelen en het brandstof- en luchtmengsel dienovereenkomstig aan te passen voor de motor.

Dit worden in onderhandelingen brandstofafsnijdingen genoemd. De ECU gebruikt brandstofafwerkingen om ervoor te zorgen dat het lucht/brandstofmengsel zich dicht bij de stoichiometrische punten bevindt, terwijl er ook voldoende brandstof wordt geleverd voor de huidige behoeften van de motor. Het doet dit met een injectorpuls die brandstof toevoegt of brandstof aftrekt van het lucht/brandstofmengsel om het op elk moment op het optimale stoichiometrische punt te houden.

Brandstofbesparingen op de lange termijn zijn in feite wat uw ECU gemiddeld moest doen om het gewenste stoichiometrische niveau in de loop van de tijd te behouden. Deze periode is meestal vooraf bepaald. Hoewel de ideale brandstofbeperking voor de lange termijn een waarde is die dicht bij 0 ligt, wordt verondersteld dat deze hoeveelheid fluctueert. Het mag niet gedurende een langere periode op 0,0% worden gehouden.

Topoplossingen Voor Brandstofafstelling Op Lange Termijn Blijft Op 0

Hier zijn enkele van de beste oplossingen voor waarom uw brandstofbeperking op lange termijn gedurende een lange periode op 0,00% blijft.

Reden 1: Je Hebt Je ECU Niet Gereset

Hoewel het misschien banaal klinkt, is het belangrijk om af en toe een hekel te hebben aan uw brandstofbesparingen op de lange termijn, vooral als ze te lang op 0,00% blijven. Hier leest u hoe u uw brandstofafstelling voor de lange termijn kunt resetten.

Oplossing: Volg deze stappen om een ECU-reset uit te voeren.

  1. Het is belangrijk dat uw auto op een normale temperatuur wordt gehouden. Dit is vooral belangrijk als u in een koud klimaat leeft.
  2. Zet het contact uit.
  3. Verwijder de ECU voorzichtig. U moet de hoofdzekering verwijderen.
  4. Zet nu voorzichtig het contact om te starten, maar zet de motor niet aan.
  5. Nu wacht u op de voltooiing van de systeemcontrole. U ziet de fouten direct.
  6. Zet nu het contact uit.
  7. Vervang alle zekeringen die beschadigd zijn.
  8. Zet het contact weer aan en wacht tot de systeemcontrole is voltooid.
  9. Als u de procedure voor het opnieuw leren van stationair probeert te omzeilen (zoals u zou moeten), drukt u de gashendel een paar keer naar de grond. Het moet minstens zes keer worden herhaald.
  10. Start nu de motor en uw brandstofafwerkingen voor de lange termijn worden gereset.

Reden 2 – Je Hebt Nog Geen 50 Mijl Gereden Sinds Je Reset

Het kan u teleurstellen dat uw brandstoftrim voor de lange termijn nog steeds op 0,00% staat, zelfs na een reset. U moet maximaal 50 mijl rijden om het brandstofafstellingsrapport te zien.

Om te bepalen of u uw brandstofafwerkingen op de lange termijn kunt bekijken, rijdt u 50 mijl. Mogelijk ondervindt u een ander probleem.

Reden 3 – O2-sensor Defect

Uw O2-sensoren of sensoren kunnen defect zijn, wat zou kunnen verklaren waarom uw brandstofafwerkingen langdurig op 0 blijven. De enige manier om dit te diagnosticeren, is door uw O2-sensoren en uw kortetermijnbrandstofafwerkingen van dichterbij te bekijken.

Oplossing: om uw brandstofverbruik op korte termijn te controleren, moet u verbinding maken met een scanner zoals BlueDriver. De ideale kortetermijnbrandstofafwerkingen vallen tussen het bereik van 10% en 10%. Als uw brandstofbeperkingen voor de korte termijn tussen -0,7 en 3,0 liggen, is deze veilig en werkt ze optimaal.

Kijk eens naar je stroomopwaartse O2-sensoren. Ze zouden in de buurt van het bereik van 450 mv moeten oscilleren. Het komt zelden voor dat beide O2-sensoren tegelijkertijd niet meer werken, dus als uw controle aangeeft dat beide sensoren niet goed werken, is er mogelijk iets mis met de bedrading.

Reden 4 – Uw scannertool is defect

Ten slotte zal deze je facepalm maken: maar je scannertool is misschien de schuldige. Het is belangrijk om een OBD2-scanner van hoge kwaliteit te gebruiken die in staat is om zowel uw brandstofgegevens voor de lange als de korte termijn te lezen. Sommige scanners zijn niet ontworpen om O2-niveaus te lezen en kunnen zowel op de lange als op de korte termijn scheeftrekkingen veroorzaken.

De oplossing: koop een scanner die speciaal is ontworpen voor doe-het-zelvers. U kunt er altijd op vertrouwen dat uw monteur een scannertool van hoge kwaliteit levert, maar als u geen hoge advieskosten wilt betalen, kunt u beter uw eigen scannertool aanschaffen. Het is eenvoudig genoeg om de toestand van het voertuig gemakkelijk te begrijpen.

Een OBD2-scannertool zoals FIXD is vereist. Het is speciaal ontworpen om te synchroniseren met uw smartphone en om brandstofgegevens op lange en korte termijn te lezen.

Conclusie

Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan als u merkt dat uw brandstoftrim voor de lange termijn geen waarde heeft of altijd op 0 blijft.

Bekijk dit artikel voor meer informatie over het begrijpen van korte- en langetermijnbrandstofafwerkingen.